Hond mee met baasje op Vespa | HLN Ledegem
Van zodra het weer een beetje mee zit, trekken Serge Robesyn (53) uit Ledegem en zijn golden retriever Mojo de wijde wereld in. Serge op zijn Vespa en Mojo, met motorpak en helm, in de zijspan. "We zijn begonnen met een kort ritje, nu gaat hij een hele dag mee op Vespatocht."
Serge kocht twee jaar geleden een Vespa. "Ik heb dat altijd al mooie tweewielers gevonden. Als ik zo'n mooie, oude Vespa tegenkom langs de weg, gooi ik mijn remmen dicht om uit te stappen. Ik kan er naar blijven kijken, als was het een klompje goud."
Zijspan aanpassen
Serge trekt er vaak samen met andere Vespaliefhebbers op uit door het Vlaamse landschap. "Soms zijn we een heel weekend weg met de Oostendse Vespaclub. Mojo is nu al twee jaar bij mij, ongeveer even lang als ik mijn Vespa heb, en ik vond het altijd enorm jammer dat ik hem moest achterlaten als ik voor een dag of twee dagen erop uit trok. Dus zocht ik een manier om hem te kunnen meenemen."
Na lang zoeken, vond Serge een zijspan die kon gemonteerd worden aan zijn Vespa. "Ik haalde er de stoel uit en bekleedde de binnenkant met tapijt. Ik liet mijn Vespa en zijspan in dezelfde kleuren spuiten. Ik legde er nog een comfortabel hondenligkussen in en Mojo kon met me mee. Op het internet vond ik een hondenmotorpakje in zijn maat en ik knutselde zelf een kinderfietshelmpje om tot een helm voor Mojo."
vrijdag 20 mei 2016
zaterdag 16 april 2016
woensdag 30 maart 2016
Vespa 70 jaar
Autoworld - Expo's - Exhibition : Vespa 70 Years
We blijven het Italiaanse gevoel nog even koesteren en zetten daarom van 26 maart tot 10 april één van de eerste en meest sympathieke Italiaanse scooters in de bloemetjes: de Vespa. 'De tweewieler waarvoor Enrico Piaggio de naam 'Vespa' ('wesp' in het Italiaans) bedacht toen hij het prototype voor de eerste keer zag, is dit jaar 70 lentes jong. De Vespa is sinds zijn geboorte alleen maar populairder geworden en lijkt het geheim van de eeuwige jeugd te hebben ontdekt.
Op de eerste verdieping van Autoworld kunnen bezoekers aan de hand van meer dan 100 exemplaren de geschiedenis van deze scooter reconstrueren, vanaf de eerste modellen (de zeer gewilde 'faro basso' met lage koplamp) tot de huidige modellen.
Deze bloemlezing kon alleen worden samengesteld dankzij de talrijke verzamelaars die bereid waren om hun juweeltjes enkele weken lang aan Autoworld toe te vertrouwen.
De Vespa heeft zijn naam te danken aan zijn typische vorm, zijn fijne taille, zijn gewelfde plaatwerk achteraan en het gezoem van zijn motor, dat aan het geluid van het insect doet denken.
Het verhaal van de Vespa begon in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, toen Italië het verbod kreeg opgelegd om nog vliegtuigen te bouwen. Voor vliegtuigspecialist Piaggio & C° leek het einde nabij. Maar Enrico Piaggio besliste in die omstandigheden om het productieapparaat in zijn fabriek om te bouwen en een nieuwe tweewieler te ontwikkelen die niet alleen licht en zuinig was, maar waarop je ook nog eens gemakkelijk kon plaatsnemen en die zich gemakkelijk liet besturen. Bovendien moest het voertuig zo goed als onderhoudsvrij zijn en zowel door heren als door dames kunnen worden gebruikt... kortom, het betaalbare vervoermiddel waarop het Italiaanse volk na de oorlog zat te wachten.
De Vespa bleek meteen een schot in de roos, dankzij het buitengewone ontwerp van vliegtuigingenieur en uitvinder Corradino d'Ascanio. Het type V98 werd op 23 april 1946 gebrevetteerd en ging kort daarna in productie in de fabriek te Pontedera.
70 years of Vespa - we will award the most beautiful Vespa - join here - Scooter Center Blog PURE SCOOTERING SINCE 1992
We will award the most beautiful Vespa
We are looking for the most beautiful Vespa. Upload a pic of your Vespa here and win prizes worth 600 Euros.
Even though it’s the year of the Vespa anniversary, there will be a category for Lambretta and automatic scooters (without manual transmission).
We have started a online-Customshow on our Facebook page.
We blijven het Italiaanse gevoel nog even koesteren en zetten daarom van 26 maart tot 10 april één van de eerste en meest sympathieke Italiaanse scooters in de bloemetjes: de Vespa. 'De tweewieler waarvoor Enrico Piaggio de naam 'Vespa' ('wesp' in het Italiaans) bedacht toen hij het prototype voor de eerste keer zag, is dit jaar 70 lentes jong. De Vespa is sinds zijn geboorte alleen maar populairder geworden en lijkt het geheim van de eeuwige jeugd te hebben ontdekt.
Op de eerste verdieping van Autoworld kunnen bezoekers aan de hand van meer dan 100 exemplaren de geschiedenis van deze scooter reconstrueren, vanaf de eerste modellen (de zeer gewilde 'faro basso' met lage koplamp) tot de huidige modellen.
Deze bloemlezing kon alleen worden samengesteld dankzij de talrijke verzamelaars die bereid waren om hun juweeltjes enkele weken lang aan Autoworld toe te vertrouwen.
De Vespa heeft zijn naam te danken aan zijn typische vorm, zijn fijne taille, zijn gewelfde plaatwerk achteraan en het gezoem van zijn motor, dat aan het geluid van het insect doet denken.
Het verhaal van de Vespa begon in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, toen Italië het verbod kreeg opgelegd om nog vliegtuigen te bouwen. Voor vliegtuigspecialist Piaggio & C° leek het einde nabij. Maar Enrico Piaggio besliste in die omstandigheden om het productieapparaat in zijn fabriek om te bouwen en een nieuwe tweewieler te ontwikkelen die niet alleen licht en zuinig was, maar waarop je ook nog eens gemakkelijk kon plaatsnemen en die zich gemakkelijk liet besturen. Bovendien moest het voertuig zo goed als onderhoudsvrij zijn en zowel door heren als door dames kunnen worden gebruikt... kortom, het betaalbare vervoermiddel waarop het Italiaanse volk na de oorlog zat te wachten.
De Vespa bleek meteen een schot in de roos, dankzij het buitengewone ontwerp van vliegtuigingenieur en uitvinder Corradino d'Ascanio. Het type V98 werd op 23 april 1946 gebrevetteerd en ging kort daarna in productie in de fabriek te Pontedera.
We will award the most beautiful Vespa
We are looking for the most beautiful Vespa. Upload a pic of your Vespa here and win prizes worth 600 Euros.
Even though it’s the year of the Vespa anniversary, there will be a category for Lambretta and automatic scooters (without manual transmission).
We have started a online-Customshow on our Facebook page.
vrijdag 11 maart 2016
donderdag 21 januari 2016
Genua
Italianen laten zich hun Vespa niet afnemen | Vespa | De Morgen
Alsof je aan hun moeders komt, zo venijnig reageren de inwoners van Italiaanse stad Genua op het aanstaand Vespa-verbod. Om de toenemende uitstoot in de havenstad tegen te gaan, zou het vanaf 1 februari verboden zijn door het centrum te brommen met scooters gemaakt vóór 1999. Maar na een niet aflatende stroom kritiek, online petities en fysieke protesten, krabbelt de burgemeester nu terug en is de anti-smogwet met minstens twee maanden opgeschort.
Het verbod is onderdeel van een nationaal plan om luchtverontreiniging tegen te gaan; een probleem waar vooral grote steden als Rome, Napels en Milaan groeiende last van hebben. Maar ook de kleinere steden moeten hun steentje bijdragen. Daarom zou het voor oude, vervuilende Genuaanse scootertjes, zo'n 20 duizend in totaal, per 1 februari verboden zijn overdag en op doordeweekse dagen door de stad te tuffen.
Alsof je aan hun moeders komt, zo venijnig reageren de inwoners van Italiaanse stad Genua op het aanstaand Vespa-verbod. Om de toenemende uitstoot in de havenstad tegen te gaan, zou het vanaf 1 februari verboden zijn door het centrum te brommen met scooters gemaakt vóór 1999. Maar na een niet aflatende stroom kritiek, online petities en fysieke protesten, krabbelt de burgemeester nu terug en is de anti-smogwet met minstens twee maanden opgeschort.
Het verbod is onderdeel van een nationaal plan om luchtverontreiniging tegen te gaan; een probleem waar vooral grote steden als Rome, Napels en Milaan groeiende last van hebben. Maar ook de kleinere steden moeten hun steentje bijdragen. Daarom zou het voor oude, vervuilende Genuaanse scootertjes, zo'n 20 duizend in totaal, per 1 februari verboden zijn overdag en op doordeweekse dagen door de stad te tuffen.
zondag 3 januari 2016
zondag 4 oktober 2015
Tim Parks: Vespa
Tim Parks, Vespa. The New Yorker.
This Week in Fiction: Tim Parks - The New Yorker
Mark parked his Vespa beside three others outside Yasmin’s school, in Manchester, where it would be safe. Yasmin never bothered going to school on Fridays, so they had to meet elsewhere. The day was dull and drizzly, and Mark had got damp riding into town. He felt a little uncomfortable. His jeans were spotted with mud, but his fingers were warm in nice new gloves. He loved his Vespa.
This Week in Fiction: Tim Parks - The New Yorker
Abonneren op:
Posts (Atom)