Zo te zien voorlopers van mijn model:
Vespa 98
1946
In april 1946 werd dit nieuwe, functionele en innovatieve voertuig voor de eerste keer aan het publiek gepresenteerd in een Golfclub in Rome. Het schildje met relief werd het nieuwe logo, dat het oude Piaggio vliegtuig verving. Vespa was meteen succesvol, tot verbazing en scepsis zowel in de media als bij het grote publiek. De eerste verkopen van Vespa vonden plaats via een klein dealernetwerk en de prijs van het standaard model was 55.000 lires en voor de deluxe versie betaalde men 60,000 lires.
Vespa 98 II Serie
1947
Van deze 2e serie Vespa 98 werden ongeveer
16,500 modellen geproduceert. Dit model bood duidelijke verbeteringen
tegenover zijn voorganger zowel qua uiterlijk als technische
specificaties. Bovendien werd dit model uitgerust met een reserveband
omdat het risiko op een lekke band erg hoog was op de slechte
na-oorlogse wegen. Dit zeer functionele item werd dan ook snel een van
Vespa's meest herkenbare kenmerken. De Vespa 98 werd geintroduceerd met
een nieuwe en verbeterde koplamp en een metallic zilver kleur, die
herinnerde aan de vliegtuigperiode van Piaggio. Veel tijdschriften
schreven over een wachtlijst van 8 maanden om in het bezit te komen van
een Vespa 98 en mede daardoor werd deze Vespa op de zwarte markt voor
bijna de dubbele startprijs, 125,000 lires verkocht.
Vespa125
1949
Vespa125
1949
In 1948 lanceerde Piaggio een nieuwe
Vespa. Tussen 1946 en 1947 werden 1183 Vespa 125cc modellen verkocht
(vooral in Zwitserland). Eind 1947 besloot Enrico Piaggio de productie
van de Vespa 98cc te stoppen en alleen met de 125cc voor de Italiaanse
en internationale markt door te gaan. De nieuwe modellen beschikten over
een voorophanging, een verhoogde motorkap om makkelijker toegang te
krijgen tot de motor. De volgende series van de Vespa hadden een nog
innovatiever ontwerp door het nieuwe koelsysteem en de vernieuwde
versnelling.
Vespa 125
1951
Zeer vergelijkbaar met het patroon van
1948, de omzet in 1951, toen toenemende door verbeterde technologie en
esthetiek. Het model van 1951 werd zelfs beroemd in zijn bioscoopdebuut
in de romantische en onvergetelijke film Roman Holiday, die vertelde het
liefdesverhaal van Audrey Hepburn en Gregory Peck in Rome.
Vespa 125 “Six Days”
1951
Esthetisch zeer vergelijkbaar met Vespa
125, de "Zes dagen" verschilden vanwege de brandstoftank die voordeel
had van een wraparound schild en de rechterkantzak die een grotere
carburator hield. De naam komt voort uit de deelname op de
zesentwintigste Internationale Zesdaagse in 1951, waar negen gouden
medailles werden gewonnen. Het Piaggio Racing Team was samengesteld uit:
Biasci, Cau, Crabs, Mazzoncini, Merlo, Nesti, Opesso, Riva, Romano en
Vivaldi. De Vespa 125 "six days" won ook de trofee van de Italiaanse
Motorfietsfederatie in 1951, waar drie renners overheersden op de
Italiaanse Vespas (Giuseppe Cau, Miro Riva, Bruno Romano).
Vespa GT 60° 250 cc
2006
2006
Ontworpen om een absolute legende in de
wereld van twee wielers te vieren, herhalen en herinterpreteren de Vespa
LXV en Vespa GTV de meest kenmerkende elementen van de '50s en' 60s
styling in vorm en functie. De Vespa GTV, die verkrijgbaar is met 125 en
250 cc motoren, onderscheidt zich van zijn koplamp op de spatbord, net
als het originele prototype van 1946. De Vespa LXV, aangeboden met een
keuze van 50, 125 en 150 cc motoren, is geïnspireerd op de gladde,
essentiële lijnen van de Vespas van de jaren 60, en heeft een strakke,
minimalistische look die wordt gekenmerkt door open stuur en een
tweepersoons stoel.
VESPA GTV 250
Geen opmerkingen:
Een reactie posten